Το branding δίνει υπεραξία

Η συνεισφορά του επώνυμου προϊόντος στην ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας

Η καθιέρωση ενός προϊόντος στο καταναλωτικό κοινό, μέσα από την «επωνυμία» του, αποτελεί ένα μέσο διαφοροποίησης ανάμεσα στα προϊόντα της ευρύτερης αγοράς, το οποίο διευ­κολύνει τον καταναλωτή να κάνει μια συνειδητή επιλογή κάθε φορά που αγοράζει ένα προϊόν. Η επωνυμία όμως, εκτός από πολυπόθητος στόχος για κάθε υγιή επιχείρηση, αποτελεί και μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας, όπως αποδεικνύεται από πρόσφατη μελέτη.

Επώνυμα είναι τα προϊόντα που αγοράζονται καθημερινά, κυρίως από καταστήματα τύπου σούπερ μάρκετ και τα οποία διατίθενται σε εθνι­κό επίπεδο, χρησιμοποιούν και βασίζονται σε επενδύσεις marketing, όπως η διαφήμιση, για να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν μια ξεχωριστή ταυτότητα, τη μάρκα. Με άλλα λόγια είναι τα προϊόντα, τα οποία επιδιώκουν με διάφορες ενέργειες να δημιουργήσουν επώνυμη ζήτηση γι’ αυτά από τους καταναλωτές. Η επωνυμία στα αγροτικά προ­ϊόντα γίνεται διακριτή μέσα από την πιστοποίηση και έχει διάφορες μορφές, είτε μέσω χαρακτηρισμού ως ΠΟΠ, ΠΓΕ κλπ, είτε μέσω της χρήσης τοπωνυμίων.

Όμως στη συνείδηση των καταναλωτών ο ρόλος των επώνυμων προ­ϊόντων δεν είναι και τόσο ξεκάθαρος, αφού διατυπώνονται ποικίλες απόψεις. Γύρω από τα επώνυμα προϊόντα υπάρχουν πολλοί μύθοι, όπως το ότι είναι ακριβά, επιβαρύνουν τους καταναλωτές με δαπά­νες προώθησης και διαφήμισης κ.λπ. Όμως η φημολογία αυτή δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και αδικεί τον ουσιαστικό ρόλο τους στην οικονομία. Ο πρώτος ρόλος των επωνύμων προϊόντων είναι η προστασία του καταναλωτή. Τα επώνυμα προϊόντα έχοντας ταυτότητα δίνουν τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέγει και να συγκρίνει προϊόντα που έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Έτσι μπορεί να διαμορφώσει συγκεκριμένες προτιμήσεις και να συγκρίνει ανάμεσα στα προϊόντα ή στα καταστήματα. Είναι αυτονόητο ότι οι εταιρείες δεν μπορούν να κάνουν συμβιβασμούς στην ποιότητα των προϊόντων τους, αφού η οποιαδήποτε δυσαρέσκεια θα αντικατοπτριστεί στην εικόνα της μάρκας και θα επιδράσει αρνητικά τις πωλήσεις.

Επιπλέον έχει βρεθεί πως τα επώνυμα διευκολύνουν την καινοτομία, δι­ότι δίνουν τη δυνατότητα στις εταιρείες να βγάλουν νέα προϊόντα στην αγορά έχοντας καλές πιθανότητες να πετύχουν, αφού οι καταναλωτές που έχουν εμπιστοσύνη στην μάρκα είναι πρόθυμοι να τα δοκιμάσουν. Επίσης τα επώνυμα προϊόντα λόγω του ανταγωνισμού, βοηθούν στη βελτίωση της σχέσης ποιότητας/τιμής και συγκρατούν τις τιμές σε φυ­σιολογικά επίπεδα. Τέλος, παρέχουν μια ευρύτερη συνεισφορά στην οικονομική δραστηριότητα και ανάπτυξη διαφόρων περιοχών.

Πώς όμως ένα επώνυμο προϊόν μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη της οικονομίας; Η απάντηση βρίσκεται στην ανταγωνιστικότητα και το μάρ­κετινγκ. Ο ανταγωνισμός επιβάλλει συνεχή έρευνα και ανάπτυξη τόσο για νέα προϊόντα, όσο και για διαδικασίες που αυξάνουν την παραγωγι­κότητα και μειώνουν το κόστος. Οι διαδικασίες αυτές αποτελούν τομέα αύξησης της απασχόλησης και του οικονομικού αποτελέσματος της δραστηριότητας αυτής. Επιπλέον, όλο το κύκλωμα για τη δημιουργία, την εισαγωγή και την προώθηση των επώνυμων προϊόντων στην αγορά αποτελεί σημαντικό τομέα απασχόλησης.

Βέβαια, η κατάσταση στην αγορά των επώνυμων προϊόντων, εκτός από ορισμένα πλεονεκτήματα, έχει και ορισμένες πολύ καθοριστικές ιδιο­μορφίες. Για παράδειγμα, ενώ οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πλη­ρώσουν ένα επιπλέον ποσό αν θεωρούν ότι η ποιότητα του προϊόντος είναι καλύτερη, μια πιθανή αλλαγή στην ποιότητα επηρεάζει περισσό­τερο το μερίδιο αγοράς απ’ ό,τι η αλλαγή τιμής. Επίσης, η φήμη που επιτρέπει σε έναν κατασκευαστή να «περνά το μήνυμα του» σχετικά με τη «βελτίωση στην ποιότητα» είναι πολύ σημαντική, ωστόσο επιχειρή­σεις με υψηλό μερίδιο αγοράς, που όμως δεν διαθέτουν ισχυρή φήμη, κινδυνεύουν περισσότερο να χάσουν μερίδιο.

 

www.agronews.gr